سفارش عجيب هلال احمر به سازمان ملل در روزهاي كرونايي

۶۶ بازديد

هلال احمر در شرايطي كه مشكل كمبود ماسك در كشور وجود نداشته، سفارشي عجيب براي تهيه ماسك به سازمان ملل داده است.

۲۸ بهمن ماه ۹۸ بود كه اولين مورد ابتلا به كرونا در ايران ثبت شد و پاي اين ويروس منحوس به ايران نيز باز شد.
شواهد ميداني نشان مي‌داد كه در همان روز‌هاي اول، موج اخبار كرونايي به بازار محصولات بهداشتي زده است و عده‌اي هم با احتكار ماسك و دستكش براي بالا بردن قيمت، به اين تلاطم دامن مي‌زنند.
ماسك در داروخانه‌ها ناياب و يا گران شد و تعزيرات حكومتي با پلمب كردن تعدادي داروخانه سعي در رفع اين مشكل داشت، در داروخانه‌ها ماسك نبود و يا اگر هم بود با قيمتي عجيب و غريب، قيمت ماسك فيلتردار ۵ هزار توماني در عرض يك شب سر به فلك كشيد.
كمبود اقلام بهداشتي براي پيشگيري از كرونا البته جنبه مثبتي هم داشت و آن اينكه بسياري از دستگاه‌هاي دولتي و غيردولتي پاي كار آمدند تا با راه اندازي كارگاه‌هاي كوچك و بزرگ ماسك توليد كنند.



اين توليدات زياد ماسك در كشور باعث شد مشكل كمبود ماسك ماندگار نشود و حتي با افتتاح بزرگترين كارخانه توليد ماسك جنوب غرب آسيا در ۲۶ فروردين ۹۹ با ظرفيت توليد روزانه ۴ ميليون ماسك توسط ستاد اجرايي فرمان امام آماده صادرات ماسك هم شديم.
اواخر اسفند بود كه كيانوش جهانپور، سخنگوي وزارت بهداشت از رفع مشكل كمبود ماسك در كشور سخن گفت.
وي با بيان اينكه خوشبختانه ما با اتكاء به توليد داخل و سرعت عملي كه نهاد‌هاي مختلف با مشاركت بخش‌هاي گوناگون اختصاص دادند خيلي سريع توانستيم آمار توليد خود را به بيش از ده برابر برسانيم، گفت: اكنون نياز‌هاي ضروري كشور با توليد داخل، تأمين مي‌شود.
جهانپور گفت: كمبود ماسك و اقلام بهداشتي در فروردين امسال نداشتيم چراكه در اواخر اسفند اين اقلام تامين شده بود.
محمدرضا شانه ساز رئيس سازمان غذا و دارو نيز در هفته اول فروردين ماه گفت: ما بخش زيادي از نياز كشور را با توليد داخل تامين مي‌كنيم به طوري كه ظرفيت توليد ماسك ۸ برابر افزايش پيدا كرده و از ۱۲۰ هزار به ۸۰۰ هزار رسيده است.
با وجود تمام اين صحبت ها، اما جمعيت هلال احمر در اقدامي قابل تأمل با اعلام نياز فوري به ماسك، از سازمان ملل درخواست كمك كرد. بنا به گفته مقامات سازمان ملل در ايران اين درخواست اول فروردين يعني درست زماني كه مشكل كمبود ماسك به گفته جهانپور و شانه ساز در كشور رفع شده بود، به ثبت رسيد.
با ثبت درخواست هلال احمر ايران مقرر شد برنامه جهاني غذا (شاخه كمك غذايي سازمان ملل متحد) مسئول تامين نياز‌هاي هلال احمر در اين حوزه شود.
از آنجايي كه طبق گفته مسئولان سازمان ملل در ايران، هزينه مالي اين كمك زياد بود، سازمان ملل درخواست كرد تا براي تهيه محموله كمك به ايران حامي مالي در نظر گرفته شود.
بعد از اين بود كه كشور ژاپن براي كمك به ايران اعلام آمادگي كرد و مبلغ ۷ ميليون دلار را به اين امر اختصاص داد. سرانجام بعد از گذشت ۳۰ روز محموله مورد نظر توسط برنامه جهاني غذا تحويل هلال احمر ايران شد.
اين محموله ۷۴۰ هزار ماسك شامل ماسك‌هاي معمولي و N۹۵ روز ۳۱ فروردين تحويل شد و گرامي، نماينده برنامه جهاني غذا در ايران هنگام تحويل محموله به خبرنگاران گفت: ۷ ميليون دلار كمك از دولت ژاپن داشتيم، ۶۰ درصد آن صرف خريد ماسك از چين شد كه در مجموع ۷۴۰ هزار قطعه تهيه و تحويل هلال احمر ايران شده است.
نماينده برنامه جهاني غذا خاطرنشان كرد: اميدواريم تا ۱۰ روز آينده بتوانيم به همين ميزان، وسايلي كه نيازمند هستيم را در شرايط فعلي تامين كنيم.
به اين ترتيب هلال احمر با ۶۰ درصد ۷ ميليون دلار يعني ۴ ميليون دلار، ۳۷۰ هزار ماسك سه لايه، ۳۷۰ هزار ماسك n ۹۵ و ۳۷۰ هزار گان فقط در يك مرحله از چين وارد كرد و باقي مبلغ در محموله بعدي، وارد شد.
اما با ۴ ميليون دلار فقط هزار و ۱۱۰ عدد اقلام حفاظتي فردي مورد نياز، وارد كشور ما شده و با يك حساب سرانگشتي متوجه مي‌شويم كه تقريبا هر كدام دانه‌اي حداقل ۶۰ هزار تومان براي ما آب خورده و اين واردات در شرايطي صورت گرفت كه در توليد ماسك در آستانه خودكفايي و حتي صادرات قرار گرفته بوديم.
هزينه ۴ ميليون دلاري واردات ۷۴۰ هزار ماسك و ۳۷۰ هزار گان اين سوال را ايجاد كرد كه چرا اين مبلغ هنگفت صرف خريد و واردات ماسكي شد كه در بحراني‌ترين روز‌هاي ابتداي اسفند با قيمت ۲۵ هزار تومان در بازار داخلي يافت مي‌شد.
در اين باره دارا دربندي، سخنگوي برنامه جهاني غذا در ايران اظهار كرد: برنامه جهاني غذا وظيفه توزيع، كمك و مبارزه با گرسنگي در سراسر دنياست.
وي بيان كرد: كاري كه در اين شرايط در ايران انجام مي‌دهيم كمك به پناهنده‌هاي ساكن شهر‌ها در ايران است كه حدود ۳۱ هزار پناهنده را در ۱۳ استان كمك غذايي و معيشتي مي‌كنيم.



سخنگوي برنامه جهاني غذا در ايران تصريح كرد: حدود قيمت ماسك‌هايي كه وارد ايران شد ۲۵ تا ۳۰ سنت بود، اما بايد بگويم كه ماسك‌هاي N۹۵ در همه دنيا ماسك‌هاي گراني هستند همچنين ما بدون اعلام نياز كشوري كاري را انجام نمي‌دهيم، جمعيت هلال احمر ايران درخواست كمك داشت و ما وارد عمل شديم همچنين ما موظف هستيم در كمترين زمان اقدامات كمك رساني را انجام دهيم.
وي با بيان اينكه جمعيت هلال احمر ايران حدود يك ماه پيش درخواست ارسال ماسك به ايران را از سازمان ملل داشت، ادامه داد: دليل طولاني شدن ورود ماسك‌ها به ايران وجود يك چالش بزرگ (كرونا) در كل جهان است همچنين اين كمك رساني فرآيند‌هاي خاص خود را اين كار دارد چراكه سازمان ملل بايد ابتدا كشور اهدا كننده را پيدا و بودجه مورد نياز را تأمين كند.
دربندي با بيان اينكه بسياري از كشور‌ها در شرايط فعلي صادرات ماسك و تجهيزات حفاظتي فردي را ممنوع كرده اند چراكه خودشان به اين اقلام نياز دارد، بيان كرد: هزينه ارسال و نگهداري ماسك‌ها حين ارسالشان به ايران هم روي قيمت ماسك‌ها اضافه شده است اين‌ها هزينه‌هاي امور اداري هستند، به عنوان مثال سوخت هزينه بالايي دارد.
سخنگوي برنامه جهاني غذا در ايران در پاسخ اين سوال كه چرا ژاپن ۷ ميليون دلار كمك خود را به صورت نقدي به ايران نكرده است؟ تصريح كرد: يكي از سياست‌هاي ما اين است كه در هيچ جاي دنيا باعث ايجاد تغييرات در بازار آن كشور نشويم، با شيوع ويروس كرونا قيمت ماسك در تمام دنيا افزايش پيدا كرد اگر اين پول به صورت نقدي وارد ايران مي‌شد باعث جهش قيمت در بازار ايران مي‌شد و تاكيد مي‌كنم برنامه جهاني غذا يك كار بشر دوستانه را انجام مي‌دهد.
وي در پاسخ به اين سوال كه اگر هلال احمر درخواست وارد كردن دارو را داشت برنامه جهاني غذا امكان انجام چنين كاري را داشت، گفت: خير. هدف اصلي برنامه جهاني رساندن غذا هنگام بحران است و ما وارد حيطه دارو نمي‌شويم.
دربندي بيان كرد: كشور اهدا كننده به سازمان ملل مبلغي را براي تهيه اقلام حفاظت فردي اهدا مي‌كند و بررسي‌هاي لازم توسط سازمان ملل صورت مي‌گيرد تا كشوري كه نيازمند اين كمك است را پيدا كند و جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران جزء كشور‌هايي بود كه از سازمان ملل درخواست كمك رساني كرده بود.
سرپرست ارتباطات برنامه جهاني غذا در ايران گفت: هلال حمر جمهوري اسلامي ايران طبق چيزي كه به برنامه جهاني غذا اعلام كرده است نشان از اين داشت كه نياز به ماسك دارد چراكه نيرو‌هاي داوطلب اين جمعيت در خروجي شهر‌ها و بيمارستان حضور دارند همچنين يك كشور ۸۰ ميليوني در شرايط فعلي قطعا به ماسك آن هم به مقدار زياد نياز دارد.
وي خاطرنشان كرد: اين را مجدد تاكيد مي‌كنم كه ما در كمترين زمان بايد سريع‌ترين واكنش را نشان دهيم و ماسك را وارد مي‌كرديم، اما اگر در هند بار ما زمين گير نشده بود خيلي زودتر اين بار وارد ايران مي‌شد و اين را بايد بگويم اولويت اول براي ما نجات جان انسان هاست.
حالا سوال‌هاي زيادي براي ما ايجاد شد اولا هلال احمر بر چه اساسي و به درخواست چه نهادي سفارش ماسك داده در صورتي كه آقاي جهانپور سخنگوي وزارت بهداشت اعلام كرده در فروردين امسال در كشور نداشتيم.
دومين سوالي كه برايمان ايجاد شد آن است كه از زمان سفارش تا زمان تحويل يك ماه گذشته. طبيعتا اگر كشور نياز فوري به ماسك داشته (به حدي كه دست به دامن سازمان ملل متحد شده است) در همان برهه زماني بوده و نه ۳۰ روز بعد. آيا هلال احمر اطلاع داشته كه محموله يك ماه بعد به دستش مي‌رسد؟ در اين خصوص لازم به يادآوري است كه همه مسئولان از شرايط كشور در تحريم‌هاي ظالمانه و محدود شدن پرواز‌هاي بين المللي اطلاع قبلي داشتند.
سومين سوال اين است كه در شرايط فعلي و زمان تحويل گرفتن ماسك آيا در كشور مشكل كمبود ماسك وجود دارد؟



در خصوص پاسخ به اين سوالات روابط عمومي هلال احمر اعلام كرد: برنامه جهاني غذا با استفاده از كمك‌هاي دولت ژاپن مبلغ ۴ميليون دلار را براي كمك به ايران از طريق جمعيت هلال احمر اختصاص داد. از آنجا كه وسايل حفاظت فردي از جمله وسايل ضروري براي كنترل و مديريت اين بيماري محسوب مي‌شد، مقرر شد كه اين وسايل شامل ماسك جراحي، ماسك ان ۹۵ و گان سفارش داده شود.
در ادامه اعلام شد: اين نكته ضروري است كه اگرچه ظرفيت‌هاي كشور براي توليد ماسك در ادامه افزايش يافت، ولي اين بدان معنا نيست كه نيازي به كمك در اين حوزه وجود نداشته باشد. طول دوره درگيري جهان به اين بيماري كوتاه نيست و از همان ابتدا پيش بيني مي‌شد كه تا زمان توليد دارو و يا واكسن (كه حداقل يك تا دوسال طول مي‌كشد) و با توجه به درگيري تمام كشور‌هاي جهان نياز به مصرف اينگونه وسايل حفاظت فردي روز به روز بالاتر خواهد رفت و ضرورت دارد با توجه به عدم پيش بيني دقيق آينده و لزوم آمادگي كامل، بايد حتي بيشتر از نياز كنوني اقدام به تهيه و دپوي اين گونه اقلام كرد. بدين معنا حتي اگر بپذيريم درحال حاضر هم كمبود‌ها رفع شده باشد (كه با قطعيت نمي‌توان گفت) دليل نمي‌شود در آينده كه بيماري همچنان وجود خواهد داشت، نيازي به اين اقلام نداشته باشيم.
روابط عمومي جمعيت هلال احمر در ادامه نوشت: موضوع مهم اين است كه اين كمك مانند خيلي از كشور‌هاي ديگر كه درگير بيماري هستند به ايران اختصاص يافته، مثل همه كمك‌هاي ديگر مثل كيت‌هاي تشخيصي، كمك‌هاي چين و سازمان بهداشت جهاني و ...؛ اين به معناي همكاري متقابل جهاني است و نه زير دين كشور و يا سازمان خاصي رفتن. در زمان پاندمي همه بايد كمك كنند تا بيماري كنترل شود، زيرا همه جهان به هم متصل است و عدم كنترل بيماري در يك نقطه ديگران را هم درگير خواهد كرد.
در زمان بحران سيل هم در سال گذشته بالغ بر ۳۰ كشور به ايران كمك كردند همانطور كه ايران در خيلي از بحران‌هاي طبيعي ديگر مثل سيل پاكستان، قحطي سومالي و زلزله‌هاي چين و تركيه به آن‌ها كمك كرده است.
كشور و يا سازماني قصد ندارد با اين كمك‌ها كشور ديگري را زير دين ببرد بلكه اين يك كمك متقابل است، چيزي كه فلسفه و ماهيت فدراسيون بين المللي صليب سرخ و هلال احمر است.
در آخر اعلام شد: اين ۴ميليون دلار در اختيار برنامه جهاني غذاست و به تدريج اقلام مورد نظر براي ايران خريداري و به كشور منتقل مي‌شود. ۳۷۰هزار ماسك جراحي و۳۷۰هزار ماسك ان۹۵ از جمله همين اقلام است، ولي تمام آن نيست.
اين محموله نخستين محموله از كمك چهارميليون دلاري است و مابقي آن در زمان ديگري كه حمل و نقل آن ممكن و هماهنگ شود به ايران ارسال مي‌شود. البته هزينه‌هاي مرتبط با حمل نقل هم از همين مبلغ پرداخت خواهد شد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.