صنعت دخانيات برنده اصلي شيوع ويروس كرونا

۷۰ بازديد

يك كارشناس حوزه دخانيات، با اشاره به گزارش‌هايي كه از افزايش فروش محصولات دخاني در شرايط شيوع ويروس كرونا حكايت دارد، صنعت دخانيات را برنده اصلي بحران كرونا دانست.

صنعت دخانيات برنده اصلي شيوع ويروس كرونا 

به گزارش جي پلاس؛ آزاده نظري گفت: در وضعيتي كه اغلب كسب و كارها به دليل پيشگيري از شيوع بيشتر اين ويروس و بيماري كوويد ۱۹ در حالت تعطيل يا نيمه تعطيل به سر مي‌برند، مصرف محصولات دخاني خصوصاً سيگار رو به افزايش است.

وي به گزارش اخير بزرگ‌ترين توليد كننده سيگار در جهان مبني بر رشد ۱۲ درصدي فروش محصولات اين شركت اشاره كرد و افزود: در شرايط كنوني كه تهيه لوازم پيشگيري از شيوع ويروس كرونا مانند مواد ضد عفوني كننده، دستكش، ماسك و حتي كيت‌هاي تشخيصي و داروها، تحت تأثير تحريم‌هاي ظالمانه قرار گرفته‌اند، صنايع دخاني همچنان بازار پر رونقي دارند و روز به روز به ميزان مصرف سيگار افزوده مي‌شود.

نظري ادامه داد: بر اساس اعلام وزارت بهداشت، هر ۱۲ دقيقه متأسفانه يك نفر از هموطنانمان بر اثر ابتلاء به ويروس كرونا، جان خود را از دست مي‌دهد و صنعت دخانيات به جاي اينكه از اين شرايط، براي فروش بيشتر محصولات خود استفاده كند، مي‌تواند با پرداخت ماليات بر اساس استانداردهاي سازمان جهاني بهداشت، علاوه بر اين با بدنه سلامت در مبارزه با ويروس كرونا همگام شود، بار هزينه‌هاي سلامت را نيز كاهش دهد.

اين كارشناس حوزه دخانيات افزود: بر اساس آمارهاي سازمان جهاني بهداشت، مصرف دخانيات متأسفانه هر ۸ ثانيه يك نفر را در دنيا به كام مرگ مي‌فرستد و افزايش مصرف سيگار در شرايط گسترش ويروس كرونا، مي‌تواند اين مرگ و مير را بيشتر كند.

نظري گفت: كارشناسان سه دليل عمده را براي افزاي مصرف سيگار در قرنطينه ناشي از ويروس كرونا ذكر كرده‌اند. اول اينكه افراد به اشتباه ممكن است به دليل مقابله با استرس ناشي از شيوع ويروس كرونا به مصرف سيگار روي بياورند. دليل دوم به آزادي استعمال دخانيات در خانه بازمي‌گردد چراكه اغلب افراد اين روزها در منازل خود به سر مي‌برند يا مشغول دوركاري هستند. سومين دليل نيز اين است كه سيگار، در اغلب سوپرماركت‌ها و فروشگاه‌هاي مواد غذايي كه از تعطيلي معاف هستند، به فروش مي‌رسد و حتي امكان خريد اينترنتي آن نيز وجود دارد. علاوه بر اين، برخي افراد ممكن است در روزهاي آغازين شيوع ويروس، اقدام به ذخيره سيگار نيز كرده باشند.

وي به ماده ۱۰۲ قانون برنامه پنجم توسعه نيز اشاره كرد و افزود: بر اساس تبصره ۳ اين ماده كه به پيشنهاد وزارت صمت به تصويب رسيد، با توجه به افزايش تقاضا و مصرف دخانيات و با هدف جلوگيري از قاچاق ورودي، كارخانجات توليد محصولات دخاني مي‌توانند در كشور مجوز تأسيس بگيرند و افزايش مصرف سيگار در شرايط شيوع ويروس كرونا نيز، چه بسا به افزايش تقاضا براي تأسيس كارخانجات دخاني در كشور بينجامد.

نظري ادامه داد: اين روزها، رسانه‌هاي رسمي و غير رسمي و شبكه‌هاي اجتماعي، بيش از هر وقت ديگر دست به دست هم داده‌اند و براي مقابله با يك دشمن مشترك به نام ويروس كرونا، بسيج شده‌اند. پيام‌هاي پيشگيري از ابتلاء به اين ويروس، در همه رسانه‌ها ديده مي‌شود و در فضاي مجازي حتي استيكرهاي مقابله با اين ويروس، دست به دست مي‌شود و اين همكاري، مي‌تواند الگويي براي مبارزه با استعمال دخانيات نيز باشد.

اين كارشناس حوزه دخانيات با اشاره به تعطيلي قليان‌سراها به دليلي نقشي كه قليان در انتقال ويروس‌هاي خطرناك ازجمله كرونا دارد، خواستار ادامه اين روند حتي پس از برطرف شدن شرايط اضطرار ناشي از شيوع ويروس كرونا شد و گفت: فقط كرونا نيست؛ استعمال قليان چه به دليل تنباكويي كه در آن استفاده مي‌شود و چه به دليل لوازم جانبي آن مانند شلنگ و…، نقش مهمي در گسترش بيماري‌ها دارد و به دليل حفظ سلامت عمومي، بهتر است تعطيلي قليان سراها حتي پس از برطرف شدن اين شرايط، ادامه پيدا كند.

نظري ادامه داد: البته برخورد با قليان سراها در بسياري از كشورهاي منطقه نيز به صورت جدي اجرا شده است؛ ولي متأسفانه اطلاع‌رساني در رابطه با ارتباط مستقيم مصرف دخانيات با بيماري‌ها، خصوصاً كوييد ۱۹ كافي نبوده و به همين دليل، صنعت دخانيات امروز افزايش فروش خود را جشن مي‌گيرد.

وي تاكيد كرد: پيشگيري از شيوع ويروس كرونا، به شدت به افزايش سطح آگاهي عمومي و همكاري مردم وابسته است و كمپين‌هاي اطلاع‌رساني نيز به همين دليل شكل مي‌گيرند. در خصوص دخانيات هم وضعيت همين است. اگر رسانه‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي از ظرفيت خود براي آگاهي‌بخشي از مضرات سلامتي و اقتصادي مصرف دخانيات به عموم مردم استفاده كنند، مي‌توان شاهد نوعي تحريم مردمي دخانيات بود كه به كاهش مصرف، افزايش سلامت عمومي و پايين آمدن هزينه‌هاي درمان بيماري‌هاي ناشي از مصرف دخانيات بينجامد.

 

صنعت دخانيات برنده اصلي شيوع ويروس كرونا

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.